ΘΥΡΑΖΕ ΚΗΡΕΣ, ΟΥΚ ΕΝΙ ΑΝΘΕΣΤΗΡΙΑ!

Τὴν Πρώτη, Δευτέρα καὶ Τρίτη Μεσοῦντος Ἀνθεστηριῶνος οἱ πρόγονοί μας ἑώρταζαν τὰ Ἀνθεστήρια, τὴν κατ' ἐξοχὴν ἑορτὴ τῶν νεκρῶν. 

Θεωρεῖται ἡ πιὸ παραδοσιακὴ διονυσιακὴ τελετὴ καὶ διαρκοῦσε τρεῖς ἡμέρες· τὴν πρώτη ἡμέρα -Πιθοίγια- ἄνοιγαν οἱ πῖθοι μὲ τὸ νέο κρασί, ἂν καὶ νεώτερες ἔρευνες ἀποδίδουν τὴν ἑτυμολογία στοὺς ὀρφικοὺς ταφικοὺς πίθους, οἱ ὁποῖοι συνώδευαν τοὺς νεκρούς, μαζὺ μὲ τὰ ἀγαπημένα τους ἀντικείμενα στὴν τελευταία τους κατοικία. Σὲ μία λήκυθο ποὺ διασώζεται σήμερα στὸ Πανεπιστημιακὸ Μουσεῖο τῆς Ἰένας (ὅρ. J.El. HARRISON, Ἀρχαῖες Ἑλληνικὲς Γιορτές, σσ. 66, ἐκδ. Ἰάμβλιχος, 1996) ὁ ψυχοπομπὸς Ἑρμῆς καλεῖ μὲ τὴν ράβδο του τὶς ψυχές, οἱ ὁποῖες ἐξέρχονται ὅπως περίπου τὰ πρῶτα ἄνθη ἀπὸ τὴν γῆ. Τὴν δεύτερη ἡμέρα -Χόες- οἱ νεκροὶ "ἀνασταίνονταν" καὶ οἱ Ἀθηναῖοι ἄλοιφαν τὶς οἰκίες τους μὲ πίσσα καὶ μασοῦσαν τὴν ράμνο, γιὰ τὶς ἀποτρεπτικές της ἰδιότητες· τὴν ἡμέρα αὐτή, πραγματοποιοῦσαν ἀγῶνα οἰνοποσίας πρὸς ἀνάμνηση τῆς εἰσόδου τοῦ Ὀρέστη στὴν Ἀθήνα καὶ τελοῦσαν καὶ τὴν λεγομένη ἱερογαμία, ὅπου ὁ Ἄρχων Βασιλεὺς νυμφευόταν τὴν Βασίλιννα. Τέλος, κατὰ τὴν τρίτη καὶ τελευταία ἡμέρα -Χύτροι- οἱ ψυχὲς ἐπέστρεφαν στὸ βασίλειό τους. Στοὺς χύτρους (μεγάλα πήλινα δοχεῖα) ἑτοίμαζαν τὴν πανσπερμία, ἐνθυμούμενοι τοὺς διασωθέντες ἀπ' τὸν μεγάλο κατακλυσμὸ καὶ θυσίαζαν στὸν Χθόνιο Ἑρμῆ.

Οἱ φετεινὲς τελετὲς θὰ πραγματοποιηθοῦν τὸ προσεχὲς Σάββατο 3 (Ἡρῶον Μουσαίου/Φιλοπάππου) καὶ τὴν Κυριακὴ 4 Μαρτίου (Βωμὸς Διονύσου/Διόνυσος Ἀττικῆς), στὶς 12.00μ.μ., ἀπὸ τὴν Λατρευτικὴ Κοινότητα Λάβρυς.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΑΛΛΗΓΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΗΝ "ΠΟΛΙΤΕΙΑ"

ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΘΩΝΟΣ ΣΤΙΣ 25 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΣΥΝΑΝΤΗΣΙΣ ΠΛΑΤΩΝΙΚΩΝ ΣΤΙΣ 6 ΜΑΪΟΥ